NB: Onderstaande beschrijving betreft standaard Revit functionaliteit.

---

 

Problemen bij maken van Local copy 

Belangrijk is het om te checken waar je local-files worden geschreven, lees hier.

 

Create New Local is niet bereikbaar

U krijgt niet de mogelijkheid om een Create New Local aan te schakelen bij het open van de Central file: Dit heeft te maken met het zoekpad dat u opgeeft t.o.v. het opgeslagen pad in de Central File van  Revit. Als deze twee niet identiek zijn, dan krijgt u niet de toegang tot het maken van een Local Copy.

U krijgt ook geen toegang wanneer u het toegangspad volledig intypt: Dit heeft te maken met het feit dat de Central File is opgeslagen met een netwerk driveletter of alias.

ADVIES Sla de Central file altijd op met het volledige pad om toegangsproblemen van collega's te voorkomen. Open en Central File daarna ook altijd via het volledige pad. Lees ook deze paragraaf verder voor meer achtergrond informatie en oplossing voor het probleem.

 

  • Melding Netwerkfout

Wanneer bij openen van het Central File project een van onderstaande meldingen verschijn is er hoogst waarschijnlijk iets niet ok met de VPN verbinding. Controleer je VPN verbinding en open het project opnieuw met een Local Copy.

 

 

  • Melding Copied Central Model

Wanneer een project wordt geopend via een andere padnaam dan het pad dat is opgeslagen in de Central file, bijvoorbeeld door gebruik van een drive letter of alias, dan verschijnt onderstaande melding.

   

Let op! De door Revit voorgestelde oplossing is niet helemaal de oplossing voor het probleem.

Het door u wisselen van Alias of Driveletter, zorgt voor het zelfde probleem bij uw collega’s. Ergens in de samenwerking met collega’s heeft niet iedereen het zelfde pad in gebruik. En het pad dat u nu gebruikt voor openen is niet het pad waarmee de Central File is opgeslagen. U zou er voor kunnen kiezen ieder projectmedewerker dezelfde netwerkletter te geven, maar misschien is dit niet mogelijk. Een betere oplossing is overigens in een Central file altijd het volledige pad op te nemen, zoals al eerder vermeld. En vervolgens het project ook altijd te openen via het volledige pad, dan kan er nooit een misverstand ontstaan over de locatie en toegang.

 

Het pad van een Central file wordt opgeslagen in de Central file en is terug te lezen in de geopende Local copy bij Collaborate | Synchronize paneel. Het volledig pad is ook te zien bij Worksharing Monitor. Ook is niet goed te zien of het Revit project een Central File is of een singel file project. Om die reden hebben een veel Revit gebruikers de Afspraak om _CENTRAL (en de gebruikte Revit versie _R22) in de projectnaam op te nemen, zodat dit wel in een oog opslag duidelijk is.

nb een Central file is altijd te herkennen aan een back-up map in de projectmap. Maar door toevoeging van _CENTRAL in de naam is het een stuk duidelijke voor u als gebruiker.

Je kunt je project aanmaken en opslaan via een Netwerk drive letter. Voor willekeurige Windows programma’s is een verkort pad geen probleem, ook niet wanneer je met Revit werkt met singel file. Wanneer je echter werkt met een Central file dient elke gebruiker het zelfde toegangspad te gebruiken anders krijg je geen toegang tot de Central file. Het beste advies is daarom om altijd het volledige pad te gebruiken voor opslag en openen van de central file, zodat je niet afhankelijk bent van gelijke Netwerk drive letters.

 

Synchronize en Settings

In de geopende Local file kunt u via het Synchronize and Modify Settings scherm het opgeslagen pad voor de Central file terug lezen, zodat u weet waar de Central File staat.

  • Open uw Local copy van het project
  • klik op pijltje bij Revit commando: Collaborate | Synchronize / Synchronize with Central  
  • kies voor: Synchronize and modify settings
  • klik browse Rechtsboven
  • nu kunt u het pad lezen, waar de Central File staat

 

Let op Het pad van de Central File is hier niet te veranderen.

Wilt u het pad van de Central file aanpassen, dan dient u de Central File eerst detached op te slaan en hiervan een nieuw Central File te maken (en hiermee de bestaande Central File te vervangen). Lees hiervoor aanvullende Revit informatie:

https://knowledge.autodesk.com/support/revit-products/troubleshooting/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/Revit-How-to-automatically-change-Central-file-locations-of-multiple-files-without-breaking-the-file-paths-between-domains.html

https://knowledge.autodesk.com/support/revit-products/learn-explore/caas/sfdcarticles/sfdcarticles/Moving-RVT-central-file-to-new-location.html

 

 

 

Worksharing Monitor

In Worksharing  Monitor in de tooltip van de central file zie je het volledige pad.

 

nb Het pad van de local file van de central file samenwerking staat ingesteld bij options van Revit en is voor alle project het zelfde

Let op het starten van Worksharing Monitor kan best traag verlopen (even geduld dus bij opstarten van dit commando).

 

Meer over Worksharing Monitor leest u hier.

 

Opnieuw een central file maken

Het kan zo zijn dat een central file corrupt is of dat de central file is verplaatst. 

 

Opnieuw een central file maken kan door de central file eerst op te slaan met save as. En hier weer een central file van maken. Meer informatie leest u hier:

https://knowledge.autodesk.com/support/revit/learn-explore/caas/CloudHelp/cloudhelp/2022/ENU/Revit-Collaborate/files/GUID-D0F87C1F-2056-4B64-B728-1770666B4B29-htm.html

Corrupte central file lees hier:

https://knowledge.autodesk.com/support/revit/troubleshooting/caas/CloudHelp/cloudhelp/2022/ENU/Revit-Troubleshooting/files/GUID-2DF59A60-A798-4528-8938-099D4E8E0D2A-htm.html#:~:text=If%20Revit%20determines%20that%20the,sync%20with%20the%20central%20model.

Video met uitleg: https://www.youtube.com/watch?v=RaGiBZqGlok&ab_channel=ArchitectureVanguard